rocotopeppers

Alla inlägg den 6 juni 2009

Av Mita - 6 juni 2009 13:37

Vi körde ner till Vicklebyskogen och tog en promenad till paddammen, såg bara några yngel, fåglarna hade väl ätit upp resten....vad vet jag!

Sedan promenerade jag och Cha-Gall hem till Färjestaden medans Mannen och Bechamel åkte bil tillbaka......latmaskar.

Det tog 90 minuter att gå och det var värt varenda steg, tänk att få gå igenom ett världsarv, underbart....

Av Mita - 6 juni 2009 08:58

Hur ska vi fira denna och varför?


Jo, för att Den 6 juni har kallats Gustav Vasas dag, Svenska flaggans dag och är nu Sveriges nationaldag. Någon gång under 1800-talet togs den 6 juni fram som en nationell minnesdag.

Dagen firades till minne av den 6 juni 1523, då Gustav Vasa utsågs till Sveriges kung och Kalmarunionen därför slutgiltigt upphörde och Sverige på nytt blev en självständig stat.


Jag är ju inte så mycket för firande med flaggor och musikanter på stora torg så det ska bli en tur till Vicklebyskogen och se hur paddorna har utvecklas, sedan ska jag gå hem därifrån med Cha-Gall,

det är ca 150 km och jag måste träna upp honom inför höstens utställning.

(fel av mig inte 150km utan 100km,enligt mannen men jag ska mäta)


Til mat då denna Svenska dag?

Här blir det varmrökt lax med färsk sparris och ny potatis, hel kokt kronärtsskocka, och någon kall sås med landets färska örter.

Ska kanske ge mig på att baka en marängtårta som Susanne delat med sig.

Fast jag och bakning går ju inte så bra ihop men en marängbotten borde jag ju klara av.


Vad ska ni göra denna underbara soliga dag?


Av Mita - 6 juni 2009 08:55

Presentation

Senaste inläggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!


Ovido - Quiz & Flashcards