rocotopeppers

Direktlänk till inlägg 6 juni 2009

Sveriges Nationaldag

Av Mita - 6 juni 2009 08:58

Hur ska vi fira denna och varför?


Jo, för att Den 6 juni har kallats Gustav Vasas dag, Svenska flaggans dag och är nu Sveriges nationaldag. Någon gång under 1800-talet togs den 6 juni fram som en nationell minnesdag.

Dagen firades till minne av den 6 juni 1523, då Gustav Vasa utsågs till Sveriges kung och Kalmarunionen därför slutgiltigt upphörde och Sverige på nytt blev en självständig stat.


Jag är ju inte så mycket för firande med flaggor och musikanter på stora torg så det ska bli en tur till Vicklebyskogen och se hur paddorna har utvecklas, sedan ska jag gå hem därifrån med Cha-Gall,

det är ca 150 km och jag måste träna upp honom inför höstens utställning.

(fel av mig inte 150km utan 100km,enligt mannen men jag ska mäta)


Til mat då denna Svenska dag?

Här blir det varmrökt lax med färsk sparris och ny potatis, hel kokt kronärtsskocka, och någon kall sås med landets färska örter.

Ska kanske ge mig på att baka en marängtårta som Susanne delat med sig.

Fast jag och bakning går ju inte så bra ihop men en marängbotten borde jag ju klara av.


Vad ska ni göra denna underbara soliga dag?


 
 
Mofs..helt enkelt

Mofs..helt enkelt

6 juni 2009 09:28

Ujs jag blev inspirerad att baka ju. Få se vad jag svänger ihop.
Ha en bästig dag Mita..
Krama kineserna från mig

http://mofs.bloggagratis.se

 
Ulla

Ulla

6 juni 2009 09:54

Hej Mita, va roligt, hoppas att du blir nöjd med vad du beställt.
Du kanske kan skriva en rad och tala om sen, vad, och vad DU tycker =)
Ha en jättefin och solig Nationaldag
Kramen på Er Ulla

http://ladyinblue.bloggagratis.se

 
Ammis

Ammis

6 juni 2009 09:58

tack för infon om nationaldagen, tydligen var jag sjuk den dagen i skolan....ha ha.
Det blir en rejäl promenad får jag säga.

Jo, det stämmer att jag ofta är pigg o. glad, tycker livet blir roligare då ;0). Är inte mkt för att sura och vara trött, man gör så gott man kan för att vara glad o. pigg men sen är jag en morgonmänniska som "truddeluttar" när jag går upp.

Ha det så gott.

Kramelikramar

http://ammis.bloggagratis.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

6 juni 2009 10:05

Alltid trevligt med ordentliga bakgrundsfakta!

Lax och sparris, mums!!! *dreglar*

Här får du en marängtårta till, busenkel och supersmarrig:
http://gladakatarina.bloggagratis.se/2008/06/05/760134-marangtarta-med-dajm-ananas/

Idag sticker jag ut på landet och är hästvakt. Ha det så bra! :-)

http://gladakatarina.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

6 juni 2009 10:32

Kom du inte in? På min blogg finns kategorin "God Mat", gå dit och till sidan 2! Marängtårtan är en av de första matinläggen jag gjorde. Annars sök på maräng i sökfältet. :-)

 
love

love

6 juni 2009 11:17

Vad fin blogg du har!

http://aik-.bloggagratis.se

 
Nettis

Nettis

6 juni 2009 11:23

SOLIGA DAG???!!! Här finns fan ingen sol!!! Den har ju DU snott!!! Hihi ;) !
Vickleby... hm, tror jag läste om det på nätet i förrgår... Men i vilket sammanhang??? Kvarncafé kanske??? Finns det nå´t sånt där?!

Hoppas att du och Cha-Gall får en underbar promenad :) !
Kram!

http://bunkerboende-nettisochmoses.bloggagratis.se

 
Frippes matte

Frippes matte

6 juni 2009 11:30

Tack för infot. det är alltid bra att lära sig något nytt.
Frippe hälsar och tackar för ditt medhåll.
Det där med tårta lät ju jätte gott, det blir nog något sånt här med idag.
Kram och hoppas att er dag blir bra...

http://frippe.bloggagratis.se

 
susanne

susanne

6 juni 2009 11:49

nyfiken-- detta behöver du inte svara på eller publisera..
från var i norrland kommer hon i från ??
frågar man inte får man inget svar... kram

http://supermamman.bloggagratis.se

 
susanne

susanne

6 juni 2009 14:28

ha ha vad kul,, du är då född ett år före mig.. nu blev jag nyfiknare :) om du bott länge bakom guds rygg( jag kallar det för det)kanske gick vi på samma skola?Roligt hur som helst---

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Ingen bild

catrin

8 juni 2009 10:10

vi promenerade i snogeholmskogen!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mita - 3 juni 2015 14:46

Nu har grabbarna blivit 10 veckor och är nu ute till försäljning. Xoloitzcuintle är Mexikos nationalras och nämndes tidigare i Sverige som Mexikansk nakenhund. Rasen har ett mycket gammalt ursprung och tillhör gruppen urhundar. Xolon har en härlig ...

Av Mita - 24 april 2015 16:05


Idag har valparna fått prova på att känna på gröngräset, inte så uppskattat, lite läskigt var det nog allt!   ...

Av Mita - 11 april 2015 09:50

Nu är valparna 11 dagar gamla och jag väntar med spänning på att de små liven ska öppna sina ögon, hörde dock av en erfaren uppfödare att fullmatade tar lite längre tid på sig, och nog är valparna fullmatade allt. Det är ju helt fantastiskt hur de ka...

Av Mita - 3 april 2015 06:28

Vi är inne på dag tre i de små valparnas liv, det går fantastiskt bra, Alice är så duktig, hon var lite reserverad första timmarna men nu har hon tagit till sig killarna och vill absolut inte lämna de ur sikte, jag får lyfta ut henne för att hon ska ...

Av Mita - 1 april 2015 20:05


Efter mycket slit så har nu Alice fått sina valpar, det blev två välmående nakna jättefina killar, jag tror att jag krystade mer än vad jag gjorde när jag födde barn ...

Presentation

Senaste inläggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!


Skapa flashcards