rocotopeppers

Alla inlägg under september 2009

Av Mita - 4 september 2009 06:40

Då var det fredag igen, det är ju galet vad fort veckorna går, nästan så att jag vill stanna upp lite. Nattsömnen var ovanligt god inatt och jag känner mig verkligen utsövd.

Nu väntar jobbet med ett avbrott för ett besök på en ny inredningsbutik som öppnar idag, det är vännerna Carina, Ulf och Max som står bakom GRÅTT, ska även passa på och ta en tur på torget idag det är Matmässa i Kalmar.

See U!!

Av Mita - 3 september 2009 19:07

fick jag skrivet på ett kort från Barometern och två trisslotter i ett kuvert i brevlådan.

Fasiken vad glad jag blev, två trisslotter för att jag skickat in en sommarbild till tidningen, jag blev ju jätteglad när den blev publicerad......



Av Mita - 3 september 2009 19:03

I min familj gillar vi att gå på restaurang. Det är skönt att sätta sig ner i en miljö som är skapad för trivsel och inmundigande av mat och dryck. En miljö där servitörer med ett trevligt och professionellt sätt sköter sina sysslor, sitt jobb.

Där kockar sköter köken på kockars sätt och där maten lagas till gästers önskan och efter gästers behov.

Ni kanske redan har börjat skratta? Ni kanske redan undrar från vilken planet eller århundrade jag kommer och ni har rätt. Visst försöker jag göra mig lustig, för hur många krogar finns det som fungerar i dag? Visst fungerar de men på vems bekostnad och hur lågt skall vi vara tvungna att sänka våra ribbor, när det gäller servicen eller kunskapen hos dem som förväntas kunna steka en köttbit i ett restaurangkök eller öppna en flaska vin vid vårt bord.

Jag finner det svårt att inte göra mig det minsta lustig över hur det har blivit i dag. Det är ju egentligen inte det minsta roligt att gå ut, med alltid för höga förväntningar. Även om förväntningarna är fel stekt kött, dåligt vin som ibland stått öppnat så det förvandlats till vinäger. Alltid i fel temperatur och vanligtvis importerat direkt från Tyskland där det inhandlats för noll och ingenting. Och detta vill krogen troligtvis ha betalt för med ett påslag av tusen procent. Troligtvis serveras detta av någon som aldrig tidigare serverat någon annan än sin moster på mosterns bröllop. På senare tid har vi haft problem med att flickorna bakom baren inte ens har fått upp en flaska vin. Ja det var i somras så det kanske är en förklaring, eller. Ja, jag vet inte, men hur blev det så här?

Ja vi bor på landsort, eller dit de flesta åker när de har semester i Sverige. Det finns mest pizzerior här. Inga svenskar äger några pizzerior där vi bor. Det finns två restauranger ägda av svenskar här men den ena är av typen där man argumenterar med gästen över pulvermosets berättigande. Krögaren själv berättade med spänd blick att ingen, absolut ingen serverar potatismos gjort på riktig potatis. Den andre hatar barn, eller verkar göra det. Två pannkakor, barnportion kostar i alla fall lika mycket som en normal varmrätt. Servicen är alltså inget vidare och inte heller maten, så inte många går dit. Sen så är det ju det där med femtiosju kronor för en öl. Är inte det väldigt dyrt? Jag tycker det. Det är ju inte så märkvärdigt att köpa en pall bira från bolaget för ca tio kronor styck att de måste kosta mer än fem gånger så mycket vid bordet eller baren. Personalkostnad, amen kom igen! Sälj tre på en timma och ni går ihop, med de lönerna.

Det är inte ens profithunger som styr, det är inkompetens. Och det är tragiskt.

Jag minns en händelse i Linköping på en krog som då hette Amalfi. Min fru fyllde år och vi skulle ut och äta med en kompis. Jag beställde en Dry Martini till mig själv innan maten, en extra torr. In kommer en flicka med ett litet dessertvinglas med ljum vit Vermouth. Okej, jag försöker att inte brusa upp utan ber flickan ta med sig ”drinken” tillbaka och ge mig vad jag beställt. Nu kommer en mörk man upp till vårt bord och frågar vad som är problemet. Han passar också på att förklara för okunniga mig att i en torr drajja så är det nästan enbart Vermouth och det är det i den här. Jag försöker förklara att vad jag beställt är gin med ett litet stänk Tripel Sec eventuellt Vermouth gärna kylt, gärna isat med en liten twist of lime. Mannen ser fullständigt obegripligt på mig och säger att det faktiskt är han som är bartender där. En extra torr Dry Martini ska vara så där, ljum, i skitigt dessertglas och utan gin. Det mest tragiska är att han faktiskt ansåg sig ha rätt. Liknande fall har inträffat på vad vi nog får kalla finare hotell. Det är ju där vi hittar de som faktiskt väljer yrket och som kanske gått eller går en utbildning och önskar bli duktiga på det de gör. Det kanske är lätt att tappa bort vägen där mellan borden och baren. Att inte längre se skillnaden på att vara en servitörsutställning eller en fungerande kugge i det en gång så välsmorda restaurang etablissemanget. Att önska gästens bästa och att förstå vad det är som gör att en gäst kommer tillbaka, nöjd och med en önskan om att återigen få uppleva en trevlig kväll eller lunch i goda vänners lag. Till sist vill jag bara säga att, säg aldrig emot mig, inte när jag är hungrig.

Av Mita - 3 september 2009 16:32

Hemma igen efter 32 mils bilkörande och 14 kundbesök, det var så trevligt och uppskattande att vara ute på fältet!

Mellan besöken och bilkörningen så har jag lyssnat klart på Tyskungen av Läckberg, ännu en riktigt bra bok.

Nu ska jag försöka få ut kineserna fast att regnet vräker ner men kissa bör det ju göra i alla fall.

Sedan ska jag sätta ihop en golvlampa från Ventura Design från Gnosjö som jag shoppade på Karlssons i Högsby.

Av Mita - 3 september 2009 06:58

Idag ska jag på Goodwill besök ute hos "mina" kunder, det blir en tur upp till Oskarshamn och sedan över mot Högsby och Mörlunda, i ärlighetens namn ska det bli skönt att slippa kontoret för en dag!

Av Mita - 3 september 2009 06:52

Det råder hysteri i butikerna bland hyllorna med antibakteriell handgele, mina kollegor fick för sig att vi ska ha detta medel i våra bilar och jag åkte då iväg till Nybloms för att inhandla detta, på hyllan fanns en liten rad med små flaskor som jag genast roffade åt mig.

Frågade om de skulle få in modellen större med pump och då berättade killen att de sålt slut på en hel pall på fyra dagar, innan influensan så sålde de kanske en i veckan.

Av Mita - 3 september 2009 06:47

Träningen igår var väl inte riktigt till belåtenhet, det blåste svinkallt och då är kineserna lite kinkiga, men väl hemma då jag ställde upp Cha-Gall på bordet så stod han helt perfekt-

Lillan ville inte visa sig och vägrade att låta "domaren" ta på henne, fattar inte att den lilla kaxiga saken som är så tuff och kavat hemma blir som en mespropp utanför staketet.

Presentation

Senaste inläggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!


Skapa flashcards