rocotopeppers

Direktlänk till inlägg 3 september 2009

Gästinlägg från Mannen

Av Mita - 3 september 2009 19:03

I min familj gillar vi att gå på restaurang. Det är skönt att sätta sig ner i en miljö som är skapad för trivsel och inmundigande av mat och dryck. En miljö där servitörer med ett trevligt och professionellt sätt sköter sina sysslor, sitt jobb.

Där kockar sköter köken på kockars sätt och där maten lagas till gästers önskan och efter gästers behov.

Ni kanske redan har börjat skratta? Ni kanske redan undrar från vilken planet eller århundrade jag kommer och ni har rätt. Visst försöker jag göra mig lustig, för hur många krogar finns det som fungerar i dag? Visst fungerar de men på vems bekostnad och hur lågt skall vi vara tvungna att sänka våra ribbor, när det gäller servicen eller kunskapen hos dem som förväntas kunna steka en köttbit i ett restaurangkök eller öppna en flaska vin vid vårt bord.

Jag finner det svårt att inte göra mig det minsta lustig över hur det har blivit i dag. Det är ju egentligen inte det minsta roligt att gå ut, med alltid för höga förväntningar. Även om förväntningarna är fel stekt kött, dåligt vin som ibland stått öppnat så det förvandlats till vinäger. Alltid i fel temperatur och vanligtvis importerat direkt från Tyskland där det inhandlats för noll och ingenting. Och detta vill krogen troligtvis ha betalt för med ett påslag av tusen procent. Troligtvis serveras detta av någon som aldrig tidigare serverat någon annan än sin moster på mosterns bröllop. På senare tid har vi haft problem med att flickorna bakom baren inte ens har fått upp en flaska vin. Ja det var i somras så det kanske är en förklaring, eller. Ja, jag vet inte, men hur blev det så här?

Ja vi bor på landsort, eller dit de flesta åker när de har semester i Sverige. Det finns mest pizzerior här. Inga svenskar äger några pizzerior där vi bor. Det finns två restauranger ägda av svenskar här men den ena är av typen där man argumenterar med gästen över pulvermosets berättigande. Krögaren själv berättade med spänd blick att ingen, absolut ingen serverar potatismos gjort på riktig potatis. Den andre hatar barn, eller verkar göra det. Två pannkakor, barnportion kostar i alla fall lika mycket som en normal varmrätt. Servicen är alltså inget vidare och inte heller maten, så inte många går dit. Sen så är det ju det där med femtiosju kronor för en öl. Är inte det väldigt dyrt? Jag tycker det. Det är ju inte så märkvärdigt att köpa en pall bira från bolaget för ca tio kronor styck att de måste kosta mer än fem gånger så mycket vid bordet eller baren. Personalkostnad, amen kom igen! Sälj tre på en timma och ni går ihop, med de lönerna.

Det är inte ens profithunger som styr, det är inkompetens. Och det är tragiskt.

Jag minns en händelse i Linköping på en krog som då hette Amalfi. Min fru fyllde år och vi skulle ut och äta med en kompis. Jag beställde en Dry Martini till mig själv innan maten, en extra torr. In kommer en flicka med ett litet dessertvinglas med ljum vit Vermouth. Okej, jag försöker att inte brusa upp utan ber flickan ta med sig ”drinken” tillbaka och ge mig vad jag beställt. Nu kommer en mörk man upp till vårt bord och frågar vad som är problemet. Han passar också på att förklara för okunniga mig att i en torr drajja så är det nästan enbart Vermouth och det är det i den här. Jag försöker förklara att vad jag beställt är gin med ett litet stänk Tripel Sec eventuellt Vermouth gärna kylt, gärna isat med en liten twist of lime. Mannen ser fullständigt obegripligt på mig och säger att det faktiskt är han som är bartender där. En extra torr Dry Martini ska vara så där, ljum, i skitigt dessertglas och utan gin. Det mest tragiska är att han faktiskt ansåg sig ha rätt. Liknande fall har inträffat på vad vi nog får kalla finare hotell. Det är ju där vi hittar de som faktiskt väljer yrket och som kanske gått eller går en utbildning och önskar bli duktiga på det de gör. Det kanske är lätt att tappa bort vägen där mellan borden och baren. Att inte längre se skillnaden på att vara en servitörsutställning eller en fungerande kugge i det en gång så välsmorda restaurang etablissemanget. Att önska gästens bästa och att förstå vad det är som gör att en gäst kommer tillbaka, nöjd och med en önskan om att återigen få uppleva en trevlig kväll eller lunch i goda vänners lag. Till sist vill jag bara säga att, säg aldrig emot mig, inte när jag är hungrig.

 
 
ylle

ylle

4 september 2009 07:07

Hej Mannen! Jag är benägen att hålla med Dig, blir mestadels när vi (alltmer sällan) styr kosan ut för att äta. Dålig service och urusel mat till skyhöga priser... så gör som vi, köp goda råvaror och ett gott vin (eller öl, om du föredrar det) och laga maten hemma. Man blir mycket nöjdare! Och tänk så lugnt och skönt det är....

http://http;//ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se

 
susanne

susanne

4 september 2009 08:10

hej gäst skrivaren..
tänk så rätt du har..är man en extrem Gormé eller har man inte tappat smaklökarna..??

Vi råkar ut för dessa osmakliga resturang besöken ofta..för ofta.. tex här i Norr har vi två havsbad.. som ska var 5 stjärniga..
ur usel mat..vin.. personalen har aldrig jobbat innan.... med denna branch...
Men vi fann en pärla än så länge ska tillläggas..
I Umeå lottas krog , god mat.. bra vin .helt ok personal..
men vi har 15 mil så beöken blir inte så ofta , men det har hitintills varit värt att vänta på..
dyrt..men gott.. och trevlig miljö..
Om ni styr kosan norröver så rekomederar jag denna krog...

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Linda

Linda

4 september 2009 13:45

Hej gästbloggaren..

Kunde inte låta bli att skratta..känner så väl igen det där.
Nu har jag själv arbetat inom restaurang,som kock & servitris i många många år..
Man blir jäkligt irriterad när man ser vilken brist på kompetens det är..Kockar som inte vet vad kryddor är, köttet är sönder stekt torrare & segare än en skosula, i potatisgratängen är potatisen rå osv osv .. Servitriserna är sååå långsamma & serverar helt fel, den ena får välja att äta upp sin mat, eller att äta kall mat.. innan den andres kommer ut..
Alla i bordet ska ha maten samtidigt!! Hur svårt är det att förstå?! Mat som tar längre tid att laga börjar man med, så att man tajmar in så allt är klart samtidigt..comprende?!

Här i stan finns det ingen restaurang som faller mig i smaken.. Pizzeriorna är som hos er, och många sk restauranger har bara halvfabrikat & grillmat.. som pizzarullar, pastagratänger, lövbiffar & grillbiffar som är av halvfabrikat.. Ojdå glömde bort.. dom har jue plankstek, moset spritsas klart på plankan och ligger i kylen flera dagar och köttet steks färdigt på morgonen, för att bara värmas upp när kunden beställer..
Näää fyy å usch.. Vars är alla restauranger som är värda att kallas restaurang?!
Ha en fin helg..

http://www.lantligt.bloggagratis.se

 
Stort och smått

Stort och smått

4 september 2009 18:17

Ibland är jag rätt glad ändå att bo nära en stor stad. Det finns många jättebra restauranger i Göteborg, där de kan sin sak. Men som alltid, smakar det så kostar det också.
Bra inlägg!

http://stortosmatt.blogspot.com

 
Ingen bild

catrin

7 september 2009 12:05

gillar inlägget! har oxå blivit utskälld över innehållet i en "horses neck" som enligt bartender på stället inte innehöll va jag som druckit den i många år trodde... alltid lär man sig nåt! ; )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mita - 3 juni 2015 14:46

Nu har grabbarna blivit 10 veckor och är nu ute till försäljning. Xoloitzcuintle är Mexikos nationalras och nämndes tidigare i Sverige som Mexikansk nakenhund. Rasen har ett mycket gammalt ursprung och tillhör gruppen urhundar. Xolon har en härlig ...

Av Mita - 24 april 2015 16:05


Idag har valparna fått prova på att känna på gröngräset, inte så uppskattat, lite läskigt var det nog allt!   ...

Av Mita - 11 april 2015 09:50

Nu är valparna 11 dagar gamla och jag väntar med spänning på att de små liven ska öppna sina ögon, hörde dock av en erfaren uppfödare att fullmatade tar lite längre tid på sig, och nog är valparna fullmatade allt. Det är ju helt fantastiskt hur de ka...

Av Mita - 3 april 2015 06:28

Vi är inne på dag tre i de små valparnas liv, det går fantastiskt bra, Alice är så duktig, hon var lite reserverad första timmarna men nu har hon tagit till sig killarna och vill absolut inte lämna de ur sikte, jag får lyfta ut henne för att hon ska ...

Av Mita - 1 april 2015 20:05


Efter mycket slit så har nu Alice fått sina valpar, det blev två välmående nakna jättefina killar, jag tror att jag krystade mer än vad jag gjorde när jag födde barn ...

Presentation

Senaste inläggen

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken!


Ovido - Quiz & Flashcards